Pieśni weselne wywodzą się z tradycji ludowej różnych regionów Polski. Większość pieśni weselnych ma charakter biesiadny, i jest uniwersalnych a więc na każdą okazję. Tak jak większość pieśni ludowych zachowanych do naszych czasów, tak i pieśni weselne powstały głównie w XIX wieku. Choć są i takie, które zostały napisane w drugiej połowie wieku XX. Od momentu pojawienia się rozrywki w formie dyskotek, biesiady wiejskie straciły na znaczeniu aż w końcu zanikły, to też śpiewanie pieśni biesiadnych ogranicza się jedynie do wesel. Nie mniej przyśpiewki weselne pozostają żywą tradycją. Poniżej prezentujemy listę najbardziej znanych pieśni weselnych.
 

 

Biały miś

Pieśń Biały Miś, jest jedną z nie wielu pieśni ludowych, do autorstwa których przyznaje się kilku muzyków. Za jednego z autorów podaje się Jana Tarkę członka zespołu Badyle. Innym "autorem" pieśni Biały Miś miał być Mirosław Górski. Ze względu na brak porozumienia w tej sprawie, pieśń Biały Miś uważana jest za pieśń ludową nie posiadającą autora. W latach 90 pieśń Biały Miś doczekała się wielu wersji discopolowych.

 

Cyganeczka Zosia

Pieśń biesiadna Cyganeczka Zosia powstał najprawdopodobniej w drugiej połowie XIX wieku, czyli w okresie kiedy muzyka cygańska cieszyła się ogromną popularność. Autor pieśni Cyganeczka Zosia jest nieznany, wbrew tytułowi pieśń Cyganeczka Zosia nie ma korzeni cygańskich, lecz wywodzi się z polskiej tradycji ludowej. Pieśń Cyganeczka Zosia doczekała się kilku wersji discopolowych.

 

Czerwone i bure

Pieśń Czerwone i bure, to skoczna i wesoła ale przede wszystkich "życiowa" pieśń biesiadna, wywodząca się z tradycji ludowej.  Autor pieśni Czerwone i bure oraz kompozytor melodii są nieznani. Mimo to pieśń Czerwone i bure doczekała się kilku aranżacji discopolowych. Pieśń Czerwone i bure pozostaje na liście najbardziej znanych pieśni weselnych i biesiadnych.

 

Czerwone Jagody

Pieśń Czerwone jagody to pieśń biesiadna o rodowodzie ludowym. Autor pieśni Czerwone jagody jest nieznany, pieśń śpiewana jest na melodię ludową. Pieśń Czerwone jagody, jak wiele innych pieśni weselnych czy biesiadnych doczekała się różnych wersji śpiewanych przez zespoły discopolo. W naszych czasach pieśń Czerwone jagody śpiewana jest  na imprezach okolicznościowych głównie weselach.

 

Czerwone róże są

Pieśń weselna Czerwone róże są, mimo iż jest pieśnią stosunkowo młodą, została napisana najprawdopodobniej w okresie Młodej Polski, to autor pozostaje nieznany. Pieśń doczekała się kilku wersji w formie rozrywkowej, ale nie przebiła się do szerszego grona. Mimo to pieśń Czerwone róże są można nadal usłyszeć na weselach czy biesiadach, choć sama pieśń jest raczej smutna.

 

Cztery razy po dwa razy

Pieśń biesiadna Cztery razy po dwa razy, niewątpliwie ma charakter ludowy.Autor pieśni Cztery razy po dwa razy jest nieznany, mimo to pieśń Cztery razy po dwa razy bardzo dobrze się trzyma i często jest śpiewana jako weselna przyśpiewka. Swoją popularność pieśń Cztery razy po dwa razy prawdopodobnie zawdzięcza dwuznacznemu tekstowi, który jest nieodzownym elementem ludowych biesiad.

 

Czy chciałaby Pani...

Pieśń Czy chciałaby Pani... , jest typową pieśnią biesiadną o charakterze ludowym, w której motywem przewodnim są relacje damsko męskie. Autor pieśni Czy chciałaby Pani..., oraz kompozytor melodii są nieznani. Ciekawy tekst zapewnił pieśni Czy chciałaby Pani... sporą popularność, która zaowocowała kilkoma wersjami disco polo. Pieśń coraz rzadziej śpiewana jest na weselach czy biesiadach.

 

Dziura w desce

Pieśń biesiadna Dziura w desce, znana również jako "Wysokie płoty, tato grodził", została napisana na podstawie pieśni ludowej, a jej autorką była piosenkarka Mira Zimińska-Sygietyńska, kompozytorem melodii był jej mąż Tadeusz Sygietyński (małżeństwo założyło PZLPiT Mazowsze). Pieśń Dziura w desce, doczekała się wielu interpretacji, swoją wersję pieśni Dziura w desce nagrał zespół Trubadurzy.

 

Gdybym miał gitarę

Pieśń weselna Gdybym miał gitarę znana również jako "Czarne oczy", powstała na bazie ukraińskiej pieśni ludowej "Wziąłbym ja bandurę" autorstwa Michajło Pietrenki. Pieśń Gdybym miał gitarę doczekała się wielu ciekawych wykonań najróżniejszych zespołów muzycznych. Autor polskiej wersji pieśni Gdybym miał gitarę pozostaje nieznany. Do dziś pieśń Gdybym miał gitarę uchodzi za jedną z najpopularniejszych pieśni weselnych.

 

Głęboka Studzienka

Pieśń biesiadna Głęboka studzienka została napisana na melodię ludową, przez Helenę Kołaczkowską, polską literatkę i autorkę wielu pieśni.  Pieśń Głęboka studzienka chodź stosunkowo młoda jak na pieśń ludową, szybko zyskała rzeszę zwolenników, tym bardziej iż była często śpiewana przez Zespoły Pieśni i Tańca. Pieśń Głęboka studzienka doczekała się kilku aranżacji, głównie jednak ze strony Zespołów Pieśni i Tańca.

 

Hej wesele!

Pieśń weselna Hej, wesele to kolejna pieśń o rodowodzie ludowym, która przetrwała do czasów nam współczesnych i na stałe zagościła w repertuarze biesiadnym. Pieśń Hej, wesele śpiewana jest głównie na weselach. Pieśń Hej wesele, była też wykonywana w latach 90' przez zespoły discopolo. Autor słów pieśni Hej, wesele jest nieznany. Skoczna i wesoła melodia pieśni Hej wesele, zachęca wszystkich do tańca.

 

Hej, Sokoły

Pieśń Hej, sokoły jest jedną z najpopularniejszych pieśni weselnych i biesiadnych. Dużą popularność pieśń Hej, sokoły zdobyła w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Autorem ballady Hej, sokoły jest polsko-ukraiński poeta i kompozytor Tomasz Padura. Pieśń Hej, sokoły poza Polską popularna jest oczywiście na Ukrainie oraz na Białorusi. Pieśń Hej, sokoły doczekała się wielu wykonań przez polskich i zagranicznych muzyków.

 

Kalina Malina

Pieśń Kalina Malina, najprawdopodobniej wywodzi się z regionów Mazowsza zachodniego, bowiem w tych regionie cieszy się niezwykłą popularnością. Autor pieśni Kalina Malina jest nieznany. Pieśń Kalina Malina popularna jest zarówno wśród żołnierzy jak i wśród cywilów. Nie wiadomo też czy pieśń Kalina Malina z koszar trafiła na biesiady czy wręcz odwrotnie z wesel do koszar.

 

Kareta złota

Pieśń biesiadna Kareta złota pochodzi najprawdopodobniej z Mazowsza i ma rodowód ludowy. Pieśń Kareta złota należy do repertuaru kapel weselnych z tego regionu polski. Autor pieśni Kareta złota jest nieznany. Nie jest to też pieśń znana i popularna, tak więc nie doczekała się zbyt wielu wersji discopolowych. Pieśń Kareta złota trafiła do szerszego grona odbiorców dzięki Ludowym Zespołom Pieśni i Tańca

 

My cyganie

Pieśń biesiadna My cyganie, wywodzi się z tradycji ludowej i nawiązuje do cygańskiego życia. Pieśń My cyganie doczekała się wielu interpretacji, śpiewanych przez zespoły discopolo ale także wokalistów takich jak Krzysztof Krawczyk. Autor pieśni My cyganie jest nieznany, nie mniej uważa się iż pieśń My cyganie powstała w drugiej połowie XIX wieku, a więc w okresie kiedy panowała modą na muzykę cygańską.

 

Na opolskim rynku

Pieśń Na opolskim rynku znana też jako "A u sąsiada tam", powstała w drugiej połowie XX wieku. Autorem tekstu jest Małgorzata Goraj a kompozytorka melodii Katarzyna Gaertner. Pierwszym wykonawcą pieśni Na opolskim rynku był piosenkarz Janusz Laskowski. W latach 90 XX wieku, pieśń Na opolskim rynku doczekała się kilku wersji discopolowych, które wpłynęły na jej popularność.

 

Nie zmogła go kula

Pieśń biesiadna Nie zmogła go kula jest stosunkowo młodą pieśnią. Została napisana po drugiej wojnie światowej a jej autorem jest Ernest Bryll, poeta i autor różnych pieśni. Melodię do pieśni Nie zmogła go kula, skomponowała znana kompozytorka Katarzyna Gaertner. Pieśń Nie zmogła go kula szybko zdobyła swoich fanów a dzięki prostemu tekstowi i muzyce weselnej, na stałe zagościła w repertuarze kapel weselnych.

 

On zimny Ona Gorąca

Pieśń On zimny, Ona gorąca jest pieśnią typowo biesiadną o ludowym rodowodzie. Zarówno auto pieśni On zimny, Ona gorąca jak i czas jej powstania jest nieznany. Pieśń biesiadna On zimny, Ona gorąca zyskała duża popularność dzięki zespołom discopolo, które wykonywały ten utwór według własnej interpretacji muzycznej. Obecnie pieśń On zimny, Ona gorąca zajmuje jedno z głównych miejsc w repertuarze weselnym.  

 

Siadła pszczółka, na jabłoni

Pieśń weselna Siadała pszczółka, na jabłoni, zaliczana jest do przyśpiewek weselnych.  Powolny charakter pieśni Siadała pszczółka, na jabłoni pozwala na spokojne "bujanie się za stołami", dzięki czemu pieśń Siadała pszczółka, na jabłoni tak chętnie włączana jest do repertuaru weselnego jako rozgrzewka.  Pomimo wolnej melodii pieśń  Siadała pszczółka, na jabłoni doczekała się kilku wersji discopolowych.

 

Skrzypeczki

Pieśń biesiadna Skrzypeczki, jest kolejną pieśnią ludową opisującą młodość i relacje damsko męskie. Pieśń Skrzypeczki swoją popularność zawdzięcza skocznej muzyce i dwuznacznemu tekstowi. Pieśń Skrzypeczki jest na tyle popularna, że doczekała się kilku interpretacji discopolowych. Obecnie pieśń Skrzypeczki można usłyszeć na weselach i biesiadach w wielu regionach Polski.

 

Szła dzieweczka do laseczka

Pieśń Szła dzieweczka do laseczka, ma rodowód ludowy i wywodzi się prawdopodobnie ze śląska. Pieśń Szła dzieweczka do laseczka, została spopularyzowana przez Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk", do tego stopnia że dziś uchodzi za jedną z najbardziej znanych pieśni biesiadnych. Autor słów pieśni  Szła dzieweczka do laseczka jest nieznany, sama pieśń posiada kilka wersji w zależności od regionu w którym jest śpiewana.

 

U cioci na imieninach

Pieśń weselna U cioci na imieninach, jest jedną z najpopularniejszych pieśni biesiadnych współcześnie. Autorem słów jest Andrzej Włast, jeden z najpopularniejszych poetów Dwudziestolecia Międzywojennego. Melodię do pieśni U cioci na imieninach skomponował Bolesław Mucman. Pieśń U cioci na imieninach swoją popularność zawdzięcza zespołowi Szwagierkolaska, który wypromował ją na nowo w latach 90.

 

W zielonym gaju

Pieśń biesiadna W zielonym gaju, jest typową przyśpiewką ludową. Charakterystyczne dla tego typu pieśni jest mała liczba zwrotek i spokojna melodia. Pieśń W zielonym gaju ze względu na swój uspokajający charakter nie doczekała się zbyt wielu wersji w rytmach disco polo. Nie mniej pieśń W zielonym gaju nadal śpiewana jest na weselach i biesiadach zwłaszcza przez ludzi starszych, miłujących spokój.

 

Wiła Wianki

Autor pieśni weselnej Wiła wianki, tak jak w przypadku wielu innych pieśni biesiadnych jest nieznany. Melodia na którą śpiewana jest pieśń Wiła wianki, ulegała zmianom w zależności od regionu gdzie była wykonywana. Proste słowa i rytmiczna muzyka zapewniła pieśni Wiła wianki, poczesne miejsce pośród pieśni weselnych i biesiadnych. Pieśń Wiła wianki, śpiewana jest również przez zespoły disco polo.

 

Zabrałaś serce moje

Pieśń weselna Zabrałaś serce moje, wywodzi się z tradycji ludowej. Autor pieśni Zabrałaś serce moje jest nieznany, samą pieśni śpiewa się na jedną z popularnych melodii ludowych. Na przestrzeni lat, melodia ta uległa zmianie, a pieśń Zabrałaś serce moje doczekała się wielu różnych interpretacji znanych muzyków. Pieśń tą wykonywali między innymi zespoły disco polo Diadem i Bayer Full oraz wokalista Krzysztof Krawczyk.